Supervision er en metode, der bevæger sig dialektisk mellem teori og praksis, til undersøgelse og udvikling af faglige og personlige færdigheder i professionelle situationer. Forskningen viser, at når man bliver superviseret, har det en betydning for supervisandens tilegnelse af rådgivningsfærdigheder og professionelle virke.
Supervisionens formål er at øge refleksion over egen praksis, og i gruppe- eller teammæssige sammenhænge over hinandens praksis for at styrke samarbejdet og den fælles kliniske praksis.
Temaer for supervision kan fx være:
Håndtering af svære situationer/patienter/klienter/borgere i arbejdet Indsigt og tilegnelse af faglige og personlige strategier i arbejdet
Indsigt og forståelse samt omsorg for egne følelser, tanker og adfærd relateret til arbejdssituationer/opgavehåndteringer
Samarbejde i relation til samarbejdspartnere eller pårørende
Opnå viden/undervisning om psykiske og fysiske lidelser Indsigt i og forståelse af administrative, ledelsesmæssige og organisatoriske forhold, som kan være vigtige at drøftet og opnå indsigt i for at få et bedre arbejdsmiljø, øge trivsel samt faglighed i arbejdet.
Hvad tilbyder vi?
Vores mål er at tilpasse supervisionen efter dine/arbejdspladsens ønsker og behov. Her kan der fx være tale om:
Case-supervision, hvor der tages udgangspunkt i bestemte cases, som der gås i dybden med
Faglig supervision, hvor der ønskes at opnå øget viden om bestemte emner, fx psykiske lidelser, terapeutiske metoder mm.
Supervision på egen stil og personligt udviklingsarbejde
Supervision af udredninger, undersøgelser og tests.
I et supervisionsforløb vil der løbende samt ved afslutningen blive lavet evalueringer mhp. at undersøge, om aftalte ønsker samt fået udbytte af supervisionen.
Hvem henvender supervisionen sig til?
Vi tilbyder:
Individuel supervision, fx psykologer, psykologer mod autorisation, sygeplejersker, læger, socialrådgivere, sosu-assistenter/hjælpere, pædagoger mfl.
Gruppe- og teamsupervision/personalegrupper, fx personaler/afdelinger i hospitalssektoren (både i somatik og psykiatri), personaler i institutioner, regioner og kommuner.
Supervisionen kan være både monofaglig og tværfaglig
Hvilke metoder anvendes i supervisionsrummet?
Metoder og principper der anvendes og integreres i supervisionsrummet, afhænger af hvilken problematik, der ønskes hjælp til. På denne måde vil der i et samarbejde mellem supervisand(er) og supervisor findes frem til den mest hensigtsmæssige metode og tilgang samt ramme for supervisionen. Her kan der fx anvendes psykodynamiske, kognitiv-adfærdsterapeutiske, dialektisk adfærdsterapeutiske, eller systemiske principper.
Hvis der er tale om gruppesupervision/teamsupervision, vil der også være fokus på gruppens dynamik og samarbejde, hvor systemiske og gruppedynamiske principper inddrages. Rationalet herfor er, at teamet herigennem opnår et endnu stærkere fælles fodslag samt øger det faglige samarbejde.
Supervisionen kan foregå her og nu i supervisionsrummet, ligesom det også kan være relevant at du/I inddrager videooptagelser fra jeres kliniske arbejde. Dette for at opnå et øget indblik i den behandling og terapeutiske stil, der anvendes, for herigennem at udvikle og dygtiggøre sig som fagperson og team.
Vores ypperste mål er at skabe tillidsfuldt og et trygt rum, hvor man kan udtrykke sig frit for på denne måde at opnå ny refleksion og læring. Vi finder sammen den rette balance mellem refleksion og undervisning, således man kan udvikle sig både fagligt og personligt, så man bliver klædt på og føler sig rustet til at udføre og fortsætte sit kliniske arbejde.
Hvor afholdes supervisionen?
Supervisionen kan afholdes, hvor det vurderes mest relevant.
Supervisionen kan fx foregå
I SPP Klinik (Hvidovrevej 290, Hvidovre)
Hos henvender
Online
Telefonisk
Se priser: https://www.sppklinik.dk/prisliste